Erlian Haote, China

18 mei 2018 - Erenhot, China

Hallo allemaal,

Wat een ongelooflijk lekker dagje was dit! 125 km op de teller en het was een makkie. De uitgestrektheid is ongelooflijk. Ik moest dan ook wel lachen toen ik het gele verkeersbord aan de kant van de weg zag staan met een in slaap vallende man (denk dat het een man was) zag. Nou ja als iemand achter het stuur in slaap valt ziet hij natuurlijk dat verkeersbord ook niet. De temperatuur (23 graden) was perfect en we hadden redelijke tailwind!

Onderweg kwamen we eerst langs de tollgate. Dat ging prima. Daarna kwamen we langs de Gateway. Nkemand kon met vertellen waar die Gateway naar toe leidt. Maar goed toen ik er aan kwam marcheerden er een stel politieagenten langs en ik stapte af om mijn camera tevoorschijn te halen maar er kwam gelijk een officer naar me toe en wees me dat ik niet mocht fotograferen. Tja jammer dan.

Later op de dag kwamen we langs een heleboel nagemaakte dinosaurussen. Ik heb er veel foto's van gemaakt maar niet allemaal in mijn blog gezet. Nadat we in het hotel waren beland zijn we met een paar mensen naar het dinosaurusmuseum geweest. Het schijnt dat er in 2009 de laatste resten (hiërogliefen) van deze beesten zijn gevonden. Het was wel indrukwekkend, enorm groot met 3 heel grote mmusea. Ook de geschiedenis van de Silk route werd daar uitgelegd. Kortom een boeiend dagje.

Na het mesuem uitstapje moesten we geld wisselen voor Mongoolse tögrög. Dat moesten we doen op de black market want de bank wilde dat niet doen! Wij naar de markt en ik werd omringd door 3 vrouwen die allemaal mijn geld wilden wisselen. Uiteindelijk heb ik zo'n 350.000 tögrög gekregen voor 100 US dollar en 400 Yuan die ik nog over had. Een hele ervaring rijker dus.

Vanavond hebben we gegeten in een Chinees Mongools restaurant en kregen ieder een pan met bouillon waarin we van alles (groenten) konden koken en in het midden van de tafel kon je op een grill van alles bakken. Als dessert ijs, ijs, ijs! Super!

Morgen gaan we met zijn allen tegelijk de grens over. De Chinese kant is erg lastig en ze kijken waarschijnlijk al onze bagage na. Dat duurt normaal gesproken een paar uur! Als we de Chinese grens zijn gepasseerd moeten we nog in Mongolië inchecken. Dat zou makkelijker moeten zijn. Ik zie het wel.

Ik heb gehoord dat we de laatste kilometers naar Ulaan Batar met de bus moeten omdat het er te gevaarlijk zou zijn. Zover is het nog niet. Morgen eerst een dagje van 100 km fietsen en daarna kamperen!

Groetjes en tot over een paar daagjes want in een bushcamp is er geen wifi, althans dat zou me erg verwonderen.