Mörön, Mongolië

1 juni 2018 - Mörön, Mongolië

Dag allemaal,

Eindelijk weer een geluid van mij uit het verre en zeer afgelegen en verlaten Mongolië. Na 6 daagjes kamperen weer een douche!! Ben daar wel aan toe want ik ben bang dat ik het vuil er anders af moet krabben. Maar goed het is wel ontzettend mooi om hier te mogen fietsen. Je wordt van alle kanten bekeken en er worden zelfs foto's van je gemaakt . Je bent hier een soort van bezienswaardigheid op de fiets. Nou ja ik kan me betere foto's voorstellen.

Heb inmiddels alweer 688 km achter de rug met 5881 hoogtemeters en dat niet alleen over asfalt. De dagen 2, 3 en 4 waren over ongeasfalteerde wegen en dat waren zware dagen. Veel hoogtemeters en ongelooflijk moeilijk terrein met steile beklimmingen en rotsen. De echte mountainbikers onder ons vonden het zelfs moeilijk. Ik was dag 2 samen met Raymond en we hebben zeker een uur of 10 gefietst en waren helemaal kapot. De dag erna heb ik het wat rustiger aan gedaan met 7 uurtjes over ongeasfalteerd terrein. Het is echt terrein want er is geen weg te bekennen. We volgen de oranje vlaggetjes die de leiding overal neer heeft gezet. Soms moeilijk te volgen en moet het een beetje op de gok. Tijdens de rider meeting die we elke dag hebben, vertellen ze ons dat we bijvoorbeeld onder de powerlines door moeten of dat we in de verte een paar huisjes of yurts zien en daar naartoe moeten.

Het kamperen is prima want ik heb een lekker makkelijk tentje (een groen koepeltentje) met een superdik matras! Dat matrasje ligt lekkerder dan in menig hotelbed. Zeker in Mongolië.

Mongolië is erg arm. De mensen verdienen niet veel (500 US dollar gemiddeld per maand). En de regering is corrupt heb ik me laten vertellen. Eigenlijk heeft het land veel koper- ertsmijnen en de grond zou dan ook veel geld waard zijn. Maar de regering heeft de grond aan China "verkocht". Over een jaar of 50 is al het waardevolle erts uit de grond en is Mongolië niets meer waard. Het is dan ook belangrijk dat de toeristenindustrie hier op gang komt. Het landschap leent zich er enorm voor.

We waren op dag 5 in een basecamp aan een waanzinnig mooi meertje. Het water was warm en er was niemand te bekennen. Alleen onze groep. Ik heb gezwommen in het water om af te koelen (het was er boven de 30 graden Celsius) en mijn wasje gedaan. Heerlijk genieten. Prima plek voor hotels of iets degelijks. Alleen de Mongoliërs zelf gaan nauwelijks op vakantie want het geld ontbreekt. En erg commercieel zijn ze niet. Wel heel erg vriendelijk.

Tijdens de kampeerdagen is het erg leuk met de plaatselijke bevolking en vooral met de vele kinderen die dan komen kijken wat je doet. Nieuwsgierig als ze zijn. Een keertje heb ik met ze gezeten en heb een paar Mongoolse woordjes geleerd. Tellen van 1 tot 10 en nog wat meer. Het blijft allleen niet zo goed hangen bij mij want ik ben het zo weer vergeten. Er zijn klanken bij die je heel moeilijk kunt uitspreken met veel medeklinkers achter elkaar. Was wel erg lachen hoor. Die kindertjes zijn zo leuk met die dikke gezichtjes en als ze lachen, lachen ze met heel hun gezicht.

Vandaag is het children's day. Nooit van gehoord maar het schijnt een internationaal iets te zijn waarbij de kinderen aan van allerlei festiviteiten kunnen deelnemen. Nou ja, na moeder- , vader-, oma- en opadag dus ook nog een kinderdag. Zijn er nog meer smaken? Ik ga zometeen het dorpje Mörön verkennen en aan het eind van de dag heb ik kaartjes gekocht voor een feestelijk programma van de plaatselijke bevolking. De lokale bevolking kan er dan hun creativiteit kwijt met zingen, dansen en whatever.

De komende 6 dagen ga ik weer kamperen en op de fiets naar Ulaangom. Dan ben ik niet ver meer van de Russische grens. Het gaat dan over heel veel dirt en sand! Ongeasfalteerd dus. En ben blij met mijn 40 mm banden. Die passen perfect (nog net dan) op mijn lichte Trekfietsje.

Nou ik ga jullie over 6 daagjes weer meer vertellen!

Groetjes van Els.

1. Maggie:
    1 juni 2018
    Super leuk weer om te lezen Els.
    Enjoy it!

Groetjes van Maggie
  2. Mascha Meijer:
    1 juni 2018
    Eindelijk weer bericht.... love you!
  3. Betty:
    1 juni 2018
    Pittige dagen achter de rug Els, hou vol en veel plezier!

Groetjes, Betty
  4. Nanneke Gouw:
    1 juni 2018
    Super leuk weer, om je verhaal en de foto,s te bekijken. Succes Els !!
  5. Inge:
    7 juni 2018
    Hoi Els,
    Wat een enorme bikkel ben je. Niet dat ik dat niet wist, maar je bewijst het weer eens. De tocht lijkt me veel zwaarder dan in de US. Ik lees met veel plezier jouw verhalen. Dus 6 dagen wachten is best lang. Maar binnenkort komt er dus weer bericht. Ondertussen ben je al bijna weer een maand aan het fietsen. Veel succes en geniet van je fietstochten. groeten van inge