Ulaan Uul en Sajnsand, Mongolië

21 mei 2018 - Sajnsjand, Mongolië

Goedemorgen allemaal,

Eindelijk zijn we in Mongolië! En heb ik WIFI. Het hele dorp had geen electra gisteren, en de generator staat 200 km er vandaan. Tja dan is het even behelpen. We zitten dan ook in de Gobi woestijn.

Maar eerst de grensovergang. Ik dacht dat het een paar uurtjes (2?) zou duren maar het werden er uiteindelijk meer dan 6!! We waren om 8.15 uur bij de grens en om 12.30 waren we China pas uit! Om een uur of 3 konden we gaan fietsen maar de geplande 99 km was in elk geval niet meer te halen. Dus hebben we bushcamp ergens bij zo'n km of 75 gedaan. Dat betekende wel dat we de volgende dag deze 25 km extra moesten rijden.

Het bushcamp was voor mij hard werken hoor. Niet meer gewend om te kamperen en er was zo verschrikkelijk veel wind. In Nederland heet dat storm en gaat er geen trein meer vanwege omvallende bomen. Die heb je hier niet, dus alles waait weg zodra je iets op de grond legt. Gelukkig bleef het droog.

De volgende werd ik wakker van het geblaat van de vele schaapjes in ons bushcamp. Niet normaal wat een geluid die beestjes kunnen produceren. Na ons heerlijke ontbijt zijn we vertrokken om 6.30 uur voor een dagje van 136 km. Voor de lunch was het super heerljk met een windje van opzij maar na de lunch (om 10.30 uur!) draaide de wind een klein beetje en kwam er een headwind.

Tijdens de lunch kregen we ineens bezoek van 3 fietsende jonge knapen. Die waren met volle bepakking vanaf Hongkong, via Sjanghai, Beijing naar Irkoetz aan het fietsen. Super!

Mongolië is het 10de grrootste land in the wereld en wordt het land van de eeuwige blauwe hemel (the eternal blue sky) genoemd omdat het er 250 van de 365 dagen zonnig is. De Gobi iwoestijn is de grootste woestijn in Azië en de op 5 na grootste van de hele wereld. Het is er ook zo enorm uitgestrekt.

Onze Mongoolse gids vertelde ons dat als je hier wilt wonen (kan me dat nog niet zo voorstellen) kom je en mag je een stukje grond kiezen dat niet groter is dan 7 ha. en daar een huis of iets dergelijks opzetten. Kost niks! Het land is eigenlijk van niemand dus.

Vandaag ga ik met Anke en een paar anderen het energy centre of the world bezoeken hier in de omgeving. Ik ga het zien. Eerst ontbijten.

Groetjes en tot ziens allemaal.