Zhangjiakou, China

13 mei 2018 - Zhangjiakou Shi, China

Dag allemaal,

We zijn van start gegaan! Vanuit ons hotel om 7 uur vertrokken met de hele groep zodat we niet verdwalen. Beijing is zo groot en het verkeer is niet zoals je dat gewend bent in Nederland. Als het fietslicht op groen springt betekent dat niet dat het licht voor het andere autoverkeer op rood springt. Nee het betekent alleen dat je kunt gaan fietsen. Dus oppassen voor aale autoverkeer.

Ik had nog niet verteld van het briljant huursysteem voor fietsen in Beijing. Er zijn gele en blauwe huurfietsjes met een soort bakje onder het zadel. Deze staan overal in de stad. Als je een kaart hebt kun je gewoon een fiets meenemen door deze met één of andere kaart (dat weet ik niet precies) te ontgrendelen. Waarschijnlijk wordt er geld overgemaakt van je rekening. Als je hem ergens anders weer terugzet worft het geld afgeschreven van je rekening. Moeten ze hier in Nederland ook doen.

De eerste dag was een mooie niet zo'n zware fietsdag. 85 km en 750 hoogtemeters. We zijn langs de Great Wall gefietst en dat was mooi. Maar we hadden natuurlijk al over de muur gelopen en dat was vele malen mooier.

Gisteren was er geen internet. Wifi werkte niet. Dat gebeurt denk ik wel vaker op deze trip.

Dag 2 was amazing. Een 128 km lange dag met 1000 hoogtemeters. Nog nooit ben ik zo zwart geweest! We begonnen in een heel klein stadje en langzamerhand werd het een industriegebied. We moesten langs een enorm lange rij stilstaande vrachtwagens. Na de lunch was het eerst heel mooi maar heel veel charcoal. En dusty. We zagen er niet uit. Zwart geblakerde gezichten, zwarte piet was er niks bij.

Uiteraard smaakte het eten weer super. De chinezen eten veel groente, ook bij het ontbijt. Prima maar je mist toch wel een lekkere boterham. Brood is niet het voedsel waar de Cinezen van houden. Kaas kennen ze al helemaal niet en als het al te koop is, is het onbetaalbaar en bovendien rubberachtig. Elena heeft een stuk uit Ierland meegebracht. Mmmm!

Morgen alweer een rustdag,

Groetjes en tot morgen!

1. Mascha Meijer:
    13 mei 2018
    Ik hou van jou en ben apetrots op je mama!
    Fijne moederdag gewenst.
    Kus van mij
  2. Inge:
    13 mei 2018
    Hoi Els,
    Je hebt dus al weer 2 dagen gefietst. Even wennen natuurlijk. Jammer dat je niet altijd wifi hebt, want ik kijk uit naar jouw belevenissen. Veel succes.
    Groeten van Inge
  3. Eva:
    15 mei 2018
    Je eerste blogs zijn in ieder geval weer erg leuk om te lezen.
    De foto's zijn voor mij heel erg herkenbaar en ze geven een leuk doorkijkje naar wat je onderweg allemaal ziet....ik kijk uit naar wat gaat komen!
    Heel veel plezier én succes!