Beijing forbidden Palace and Art district

11 mei 2018 - Peking, China

Hallo allemaal,

Nog steeds geen fietsdag maar een heel toerististische. We zijn naar the Forbidden Palace geweest. Samen met een Leon uit Catalonië. Ja ja niet uit Spanje. Het was warm en smoggie. Vele vele tempels gezien, althans van de buitenkant. En ze lijken allemaal op elkaar. Tja en net was struikelen over de Chineesjes hoor. En net als altijd, ze zijn erg commercieel. We moesten een ticket kopen voor het Paleis en zagen dat er een lange rij stond. Toen kwamer iemand op ons af die zei uit Zweden te komen en we konden een andere ingang nemen. Maar werden eerst een galerie ingeloosd waar we heeeeel goedkoop schilderijen konden kopen. Naturlijk zijn we er niet ingetrapt.

Vanmorgen kregen we we 2 uur uitleg over wat er van ons wordt verwacht en wat wij van de staf kunnen verwachten. Prima. Ook konden we kennis maken met de andere fietsers. Er zijn 6 (!) stafleden en we gaan met 5 busjes. In elk land gaat er een lokale gids mee die op de hoogte is van de toestand van lokale wegen en dat soort zaken. Er gaat ook een dokter mee, Helen, uit de UK en een fietsenmaker, een kok etc. Lijkt allemaal prima geregeld.

Vanmiddag ben ik met Anke naar het Art district geweest met de subway (de ondergrondse)! Dat was een heel avontuur. Ten eerste is het er enorm schoon. Je zult het niet geloven maar er ligt geen papiertje op grond! Geweldig. De subway lijkt precies op onze metro maar dan veel mooier en schoner. Ten tweede, je wordt gecontroleerd net als op Schiphol. Bagage op de band en na afloop fouilleert er iemand of je geen verboden dingen bij je hebt. Anke had een zakmes bij zich en mocht er eerst niet door. Nadat we onze aardigste gezichten hadden laten zien konden we toch doorlopen. Ik moet er niet aan denken dat ze dat in Amsterdam gaan doen tijdens de spits.

In het art district zijn veel galerijen, musea etc. te vinden. Maar eentje was wel erg gaaf: een fietsgalerij met een paat heel supergave fietsen. Heb maar niet gekeken hoe duur ze waren. Mijn geldbuideltje zou zeker niet toereikend zijn geweest.

Nou morgen dan eindelijk op de fiets!

Tot morgen.

1. Erik Ravesloot:
    11 mei 2018
    Klinkt erg gaaf Els en dan te bedenken dat het fietsen nog moet beginnen. Enjoy!
  2. Betty:
    11 mei 2018
    Wat een avontuur Els, nu al. Goeie foto jij met die rode blote man 😁. Have fun! Groetjes Betty
  3. Mascha Meijer:
    11 mei 2018
    Het zal wel ontzettend indrukwekkend zijn geweest bij het paleis en het plein. Ik ben erg benieuwd hoe je het morgen gaat hebben op de fiets!!!! Veel plezier en slaap lekker
  4. Rita Tellerman:
    11 mei 2018
    Great photos Els. Looking forward to the start on the bike. Wishing you a safe journey.
  5. Ton & Leon Zwart:
    11 mei 2018
    wij wensen jou , vanuit het verre Soest , heel veel plezier op deze fantastische ervaring !!!
  6. Inge:
    12 mei 2018
    Hoi Els,
    Erg leuke foto's. Valt het mee wat de temperatuur betreft? Zag je in ieder geval op de fiets. En dan straks het echte werk. Goed dat je een paar dagen hebt gehad om te wennen. En het is er druk he.
    Ben benieuwd hoe de eerste tocht verloopt. Veel succes. Groeten van Inge.