Dushanbe, Tadjikistan

1 augustus 2018 - Dushanbe, Tadzjikistan

Dag lieve allemaal,

Allereerst bedankt voor alle mail! Kreeg erg veel ongeruxte mailtjes na het fietsincident op de Pamir Highway. Gelukkig trof het niet onze groep. Dat had makkelijk gekund want we zijn natuurlijk een leuk doelwit, veel verschillende  nationaliteiten en een grote groep. Het was wel degelijk een terroristische aanslag wat ik heb begrepen. Eerst dacht ik nog aan een verkeersongeluk maar dat blijkt niet zo te zijn. Er waren 4 mannen in een auto die zijn ingereden op een stel fietsers en vervolgens met messen tekeer zijn gegaan. Brrr....ik moet er niet aan denken.

We hebben na Khorog nog maar 2 daagjes gefietst. Eerst een dagje van 130 km met 900 hoogtemeters over rough roads en gravel. Ongelooflijk mooi was de tocht , door gorges en langs grote bergen. Echt ontzettend mooi. Maar het was wel weer zwaar want ik heb die dag de 11 fietsuren wel gehaald. Een beetje uitgeput kwam ik aan op een soort van schoolcamp. Een oud schoolgebouw naast de Panj rivier. We hebben de hele dag langs de Panj river gefietst. Deze rivier is de grens tussen Tadjikistan en Afghanistan. De komende dagen hebben we zicht op Afghanistan aan de andere kant van de rivier. In de kleine dorpjes zie je vaak bewapende militairen lopen, meestal met 3 of 4 tegelijk. Die moeten de lieve vrede bewaren maar zijn wel erg jong zo te ziem. Ik durfde eigenlijk geen foto's van ze te maken. Heb er toch eentje heel erg snel gemaakt.

Elke keer hebben we gbao controles. Dan moet je je paspoort en permit laten zien en mag je door. Gelukkig zijn ze heel vriendelijk. Dat zijn trouwens alle mensen in Tadjikistan wel. Ontzettend vriendelijk en ze zijn heel hulpvaardig. De terroristen kwamen waarschijnlijk uit een buurland (volgens onze lokale gids).

De tweede fietsdag ging over 84 km met 1000 hoogtemeters maar de weg was niet fijn. Heel veel los gravel, grote keien en grote gaten in de weg. In de dorpjes heb ik een paar overheerlijke abrikozen van een jongetje gelocht. Ik heb hem een souvenir uit Holland gegeven. Een sleuetelhangertje met 2 klompjes. Hij was er erg blij mee. Dat waren ook de beide meisjes waar ik 2 heel kleine heerlijke zoete appeltjes van heb gekregen. Dat is ook Tadjikistan! Fruit is hier overigens 100 ker zoeter dan in Nederland. Dat geldt ook voor de overheerlijke grapefruits en sinaasappels.

In de avond van de tweede fietsdag hoorden we pas van het fietsincident. Toen was het plan om tot aan Kulob te fietsen en daarna met de bus naar Dushanbe. Maar de orgaisatie vond het toch te gevaarlijk. De volgende ochtend om 5 uur kregen we te horen dat we met busjes naar Dushanbe vervoerd zouden worden. Dan missen we 4 fietsdagen. Gelukkig heb ik er nog een paar voor de boeg 😅. En de busjes waren wat oud, net als alles in Tadjikistan. De airco deed het niet en de ramen konden niet open.  Superhot, ik werd er duizelig van en kreeg hoofdpijn. De rit duurde erg lang, meer dan 12 uur.

Het is hier erg warm (net als in Nederland?), tegen de 40 graden. En het wordt alleen maar warmer. Dus... de thermo kleding kan weer in de permanent bag worden gepakt. Niet meer nodig. Misschien nog in Turkije.

Er is iemand die haar heuptas tijdens een val van de fiets (niet erg, ze stond bijna stil maar was te laat met de clips) heeft verloren met paspoort, visa, en haar geld. Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen. TDA, de lokale gids, helpt haar. Ik kwam haar tegen in een dorpje waar ze drinken wilde halen en toen zag dat ze de tas verloren had. Ben met haar meegelopen naar de lunchtruck en die zijn teruggegaan om te helpen zoeken. Ook de volgende ochtend heel vroeg hebben ze nog gezocht maar niets gevonden. Hopelijk loopt het goed af.

Nou, ik zit nu hier in Dushanbe in een superdeluxe 4 sterren hotel voor 4 dagen. Kan eventjes goed uitrusten. Dat is wel nodig want ik kon de afgelopen dagen in mijn tent niet goed slapen. Naast de rivier met heel veel lawaai.

Het volgende blog komt vanuit Oezbekistan. We gaan de eerste fietsdag na Dushanbe al de grens over. Dan hebben we 4 fietsdagen en in Samarkand (Oezbekistan) 2 rustdagen.

Nogmaals bedankt!

Groetjes van Els uit Dushanbe.

Nb: ik heb een video geprobeerd op mijn blog te zetten van een afdaling. Weet niet of jullie deze kunnen afspelen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Opa Wim:
    1 augustus 2018
    Ach ja Els, typisch iets voor jou... Wij maken ons hier zorgen genoeg voor jou erbij, want die terroristische aanslag was slechts een "incident" toch?
    Wel erg blij dat het relatief goed met jullie groep gaat!
  2. Johanna:
    1 augustus 2018
    Video konden we prima afspelen ! En wat een overweldigende mooie natuur. Ik kan mij voorstellen dat je met zo'n reis helemaal los bent van alles. Blij dat jullie voor de veilige optie hebben gekozen en met het busje verder zijn gegaan (hoe vervelend dat ook was). Nu even genieten in het hotel!
  3. Paul Doyle:
    1 augustus 2018
    I haven't heard of the terrorist attack.
    I am very glad that you are o/k
    Paul
  4. Mascha Meijer:
    Hey ma,
    Nu kun je even slaap inhalen, want naast zo'n riviertje/watervalletje is het moeilijk slapen. maar wel heel mooi. Elk nadeel heeft een voordeel toch?
    Ze hadden bij TDA ook op de site gezet dat jullie safe waren. Rot voor je dat je die paar dagen dan mist, maar gelukkig ben je nu safe.
    Hier is het gelukkig weer even lekker koel, tussen de 25 en 30 graden, hahaha.
    Love you en take care
    Dikke kus en knuffel Mascha
  5. Betty:
    1 augustus 2018
    Goed te horen dat jullie ongedeerd zijn Els! Hoe vreselijk het ook is voor de andere groep. Ik wens je een veilig vervolg van je reis. Dank voor alle mooie foto’s en verhalen. Groetjes, Betty