Kars, Turkije

16 september 2018 - Kars, Turkije

Hallo allemaal,

We zijn in Turkije, het laatste stukje voor de finish. In Tabriz (iran) kregen we te horen dat de organisatie contact had gehad met de lokale Turkse gendarmerie.  Deze heeft een verbod opgelegd voor fietsers tussen de grens mrt Iran en Kars in Turkije. Met als gevolg dat wij tot aan de grens gefietst hebben en daarna met een busje naar Kars zijn vervoerd. Daar hebben we nu 2 rustdagen in plaats van 1. In eerste instantie baalden we natuurlijk maar Kars is wel een hele leuke plaats9. Heel veel lekker eten. In tegenstelling tot Iran (en dan met name Teheran) heb je hier enorm veel restaurantjes en cafeetjes. En niet toeristisch!

Vanuit Tabriz hebben we de eerste dag 146 km afgelegd met 800 hoogtemeters. Het was een makkelijk ritje. Het camp was erg leuk. Door een bijna verlaten dorpje, Markand,  kwamen we uiteindelijk aan op een boerenerf. Maar het lag er ongelooflijk mooi tussen de rotsen. Dan is kamperen niet erg!

Dag 2 van Markand naar Maku gefietst. De rit was 139 km met 1650 hoogtemeters, dus veel klimwerk. Ik heb toen 10 km extra gereden naar de Thaddeus Monestary uit de 7e eeuw! De monestary staat op de lijst vsn Unesco werelderfgoederen. Het is een van de oudste monestaries in de wereld. Ze zijn hem nu aan het restaureren.  Dat was wel jammer natuurlijk. Maar goed, het was zeker de moeite waard. Ik kwam pas om 4 uur in de middag aan in Maku. De laatste kwam rond half 8 aan.

Dag 3 fietsten we nog een stukje naar de grens. Nog nooit van mijn leven zo'n chaotische bordercrossing gezien. De mensen (allemaal mannen) stonden dik opeengepakt voor een hek. Steeds werden er een paar doorgelaten. Zo ook wij! En met onze fietsen is dat geen pretje. En het was er elke dag zo druk vertelde een man mij. Hij had een restaurantje in Turkije en was ongeveer de enige die goed gekleed was. De mannen kopen in Iran goedkoop thee en sigaretten en verkopen die duur in Turkije. Dat is hun salaris voor de dag want in de avond gaan ze weer terug naar Iran om de volgende dag opnieuw als een kuddedier in de rij te staan. Omdat je maar met een kleine hoeveelheid thee en sigaretten de grens over mag, smokkelen ze hun waar in grote (onder)broeken! Ik zag dat een man dat deed en schrok er best wel even van. Er wordt heel veel geschreeuwd en het gaat er heftig aan toe. Ik zag een man over andere mensen heen klimmen en dat werd hem niet in dank afgenomen. Tja, dat is de andere kant van de wereld.

Nu hebben we 2 rustdagen Kars. Kars is een heel leuk plaatsje. We logeren er in een hotel gebouwd in 1879. Het is heel oud maar wel het is wel gerestaureerd. Het ligt heel mooi tegen de bergen aan en langs een riviertje. Bovenop de berg is een kasteel waar ik vandaag nog naar toe ga wandelen.

Gisteravond hebben we gegeten in het dorpje en Lino's verjaardag gevierd. Erg gezellig. Ik heb gisteren ook smallere banden op mijn fiets gedaan. Nu de 28 mm in plaats van de 40 mm. Ben benieuwd of ik nu sneller ga! De wegen zijn hier beter dan in de landen hiervoor dus hopelijk gaat het goed en krijg ik niet al te veel flat tires.

Kars ligt hoog, ongeveer 1800 meter en dat merk je wel aan de temperatuur. In de middag nog altijd 25 graden maar 's nachts hooguit 5 graden (max). De komende dagen wordt het kouder en dat is voir ons wel eventjes wennen! Nu de dames niet meer dik aangekleed hoeven vanwege de Islam in Iran moeten ze het nu wel weer vanwege de kou. En ja, ik was net zo lekker bruin geworden. Dat is er  nu wel weer een beetje af.

Morgen weer op de fiets en gaan naar ruim 2300 meter hoogte. Dsn is het wel kouder maar kan waarschijnlijk beter slapen!

Tot over een paar daagjes,

Van Els uit Turkije.

1. Bob Cohen:
    16 september 2018
    Quite a trip. I don’t envy border crossings in such a inhospitable place especially with a bike.
  2. Anke Goldschmidt:
    16 september 2018
    Amazing, what an experience!! Please say a belated Happy Birthday to Lino from me. How are his wrists??? Love to all. Anke
  3. Inge:
    17 september 2018
    Hoi Els,
    Wat gaat die fietsreis van jou toch snel. Nu al weer in het laatste land van je reis. Geniet er nog even volop van, want ja, In Nederland raakt het mooie weer zo langzamerhand op.
    Blij te lezen dat je interresse hebt in restaurantjes en lekker eten. Vraag me wel af wat je straks hier gaat doen. Die benen willen blijven rondjes draaien. ik kijk uit naar jouw reisverslag op kantoor. Want je zult heel veel te vertellen hebben. Geniet ervan en blijf op de been (op de fiets natuurlijk). Succes en tot je volgende verslag