Sajnsand, Mongolië

21 mei 2018 - Sajnsjand, Mongolië

Dag allemaal,

Another small story during my restday today.

Vandaag ben ik samen met nog een paar anderen naar de tempel van energy geweest. De tempels waren leuk maar ik had geen idee wat ik me bij een tempel van energie moest voorstellen. Een jongeman gevraagd die nog een beetje Engels kon en hij vertelde dat dit de plek was waar mensen blij werden en gelukkig. Je moest dan wel op de grond gaan liggen. In één van de tempels waren de mensen hun geluk aan het beproeven door met steentjes te gooien. Tja, je hebt wel wat fantasie nodig.

Wat het weer betreft: ik heb nog nooit in een zandstorm gelopen. Maar het is enorm! Morgen wordt het kouder, bijna bij het vriespunt en de wind is weer storm met tegenwind. Ik heb nog geen idee of ik dan die 157 km kan fietsen! Met een windkracht van 30 km per uur en tegenwind is dat bijna niet te doen. Nou ja, we moeten wel. En... in Ulaan Bator heeft het gesneeuwd. En daar gaan we naar toe (brrr). Ulaan Bator is de koudste stad ter wereld met het hoogste verschil in temperatuur.

Vanmiddag met Anke geshopt en ik heb 2 (!) heeeeerlijke cappucino's gehad voor 500 tögrög per stuk (ongeveer 25 eurocent). En ik heb een nieuwe pink met blauwe pet gekocht voor 8000 tögrög  (< 5 euro). Duur is het hier in elk geval niet.

Het leven is wel zwaar met dit weer want in de winter is het vreselijk koud (minus 40 graden) en in de zomer kan het heel heet en droog zijn (meer dan 40 graden). En die stormen! Kinderen hoeven hier normaliter niet naar school. Dat ligt aan de ouders. Het zijn nomaden. Als de ouders vinden dat de kinderen naar school moeten dan moeten ze er zelf voor zorgen. Anders groeien kinderen op in de natuur en wordt er vanuit gegaan dat ze de ouders verzorgen als die ouder worden. Een iets andere cultuur dus dan bij ons.

Ik krijg nu 2 bushcamps en daarna een hopelijk lekker hotel in Ulaan Bator.

Groetjes van Els

1. Karin meijer:
    21 mei 2018
    heerlijk om al die verhalen te lezen!
  2. Nanneke Gouw:
    21 mei 2018
    Sterkte voor de komende dagen ivm het weer !
  3. Mascha Meijer:
    21 mei 2018
    Hoi ma, een beetje onregelmatiger dan amerika, maar de ouderen zijn erg blij als ik ze weer kan voorlezen en foto's laat zien. Iedereen vindt je een "stoer wijf" zoals ze hier zeggen. Heel veel sterkte de komende dagen in de Gobi-woestijn. Het schijnt een van de zwaarste delen van deze reis te zijn..... Dus volhouden want het kan daarna alleen maar meevallen!!! liefs mascha
  4. Paul Doyle:
    22 mei 2018
    I hope you recharged at the temple of energy for the coming ride Els !
    Paul
  5. Rocus:
    23 mei 2018
    Hoi Els,
    Goed om te lezen dat jij je weer prima vermaakt, ook al is dat niet in Amsterdam.
    Ik heb het begin gemist, maar kan dankzij Ton wel op tijd instappen in jouw belevenissen.
    Fiets ze en tot later, Groet Rocus