Yusufeli,Turkije

19 september 2018 - Yusufeli, Turkije

Dag allemaal,

Geweldig Turkije, I love it. Door de bergen van Anatolië gefietst en wat is dat mooi! Geweldige uitzichten! We hebben er nu vanaf Kars 2 dagen gefietst en alleen maar heel erg genoten. Na Oezbekistan, Turkmenistan en Iran is het hier in 1 woord amazing. De vergezichten, de wegen en het weer zijn fantastisch. Niet meer zo enorm warm, koele nachten, wegen geasfalteerd en de bergen zijn er met enorme rotsen en veel groen. Het lijkt erg op Zwitserland, Oostenrijk en  Frankrijk.

We hebben de eerste dag 108 km gefietst met 1130 hoogtemeters. Iedereen was al vroeg in de middag binnen op ons bushcamp. In de buurt waren veel loslopende honden en die gingen de hele nacht tekeer. Kon geen oog dichtdoen. Nou ja, de volgende dag naar Yusufeli hadden we een hotel, weliswaar very basic, maar toch lekker.

Die 2e dag was alleen maar genieten op de fiets. Het uitzicht was fantastisch. Het was alweer een makelijk ritje van 108 km en 550 hoogtemeters. Ik moet eerlijk zeggen dat ik Turkije wel mooier vind dan bijvoorbeeld Iran, en al veel mooier dan Turkmenistan! Wat een verschil. De mooiste landen zijn Tadjikistan, Kyrgystan, Mongolië en Turkije. Ik kan niet zeggen welke van de 4 op mijn nummer 1 staat maar het zijn wel mijn favoriete landen.

Er is op de eerste dag na Kars een fietser afgevallen. Bij de lunchplek voelde hij zich niet goed en is daarna in de bus gaan liggen. Hij had het erg koud. Onze arts, Helen, is toen met hem naar het ziekenhuis gereden in Kars. Daar hebben ze hem gedotterd. Hij had een lichte hartaanval gekregen tijdens het fietsen. Het gaat gelukkig weer heel erg goed met hem maar hij moest de hele week nog in het ziekenhuis blijven. Daarna vliegt hij naar huis. We blijven nog met zo'n 16 fietsers over. Niet heel veel. En van die 16 zijn er maar ongeveer de helft die de hele tocht hebben gedaan. In elk geval de 4 vrouwen!!

Ga dit stadje vandaag maar eens verkennen. Het lijkt wel erg leuk want gisteren zijn we er met de fiets doorheen gekomen.

Tot over 5 dagen!

Groetjes van Els uit Turkije.

1. Opa Wim:
    19 september 2018
    Koop als de wiedeweerga een nieuw fototoestelletje. Voor mijn part een telefoon met een fatsoenlijke camera er op. Anders ga je jezelf straks kwalijk nemen dat je geen goede foto's hebt van het laatste deel van je epic trip.
    Heel veel plezier, power-woman!!
  2. Lisanne:
    19 september 2018
    Wow Els, al bijna bij de finish! Het klinkt allemaal geweldig en heel fijn dat je er zo van geniet. Nog veel succes de laatste dagen!
  3. Inge:
    19 september 2018
    Hoi Els, Wim heeft wel een punt. Soms zijn de foto's waar jezelf op staat wazig. Maak er in ieder geval 2 en neem even rust bij het maken van de foto.
    Eigenlijk ben ik gewoon stik jaloers dat je zo'n mooie reis maakt. Lees met plezier al je verhalen. Veel succes met de fietstocht.
    Groeten van Inge
  4. Betty:
    21 september 2018
    Jij bikkel, jij fietst gewoon de hele reis!!!
  5. Oma Els:
    24 september 2018
    Hoi allemaal!
    Sorry voor de soms niet al te beste foto's maar ik ben geen goede fotograaf en mijn supereasy sony camera is kapot gegaan. Althans voor een maand terug. De lens ging niet meer dicht. Ik heb hem gisteren uit mijn tas gehaald en de lens was ineens weer dichtgegaan. Opgeladen en ik ga hem nu maar weer proberen. Hier in the middle of nowhere kun je niet zo makkelijk iets kopen! Hopelijk vinden jullie het niet al te boring om mijn verhalen te lezen!
    Groetjes vanuit Turkije!
  6. Johanna:
    25 september 2018
    Els, jouw verhalingen zijn het tegenovergestelde van "boring". Ik geniet er elke keer weer van. Wat een reis en wat een belevenis. Geniet dus nog maar extra van dit laatste mooie fietsland!
  7. Oma Els:
    25 september 2018
    Dankjewel Johanna en alle anderen die mijn verhalen niet al te boring vinden! Ik blijf zeker genieten maar mijn Sony cameraatje ga ik niet meer gebruiken want hij reageert soms wel, soms niet. Kan ik dus niet meer op vertrouwen. Superleuk dat jullie allemaal nog zo enthousiast zijn na al die weken!