Asghabat, Turkmenistan

22 augustus 2018 - Asgabat, Turkmenistan

Dag, dag,

Nog een paar legale fotootjes want het is inderdaad een heel vreemd land. Ik wandelde over een brede maar godsverlaten boulevard en fotografeerde een paar (5-tal) mooie domes, moskeeën,, toen er plots een agent aan kwam lopen en wees naar mijn camera. Ik mocht geen foto's maken. Hij liep weer terug en ik lliep verder.  Toen floot hij naar me en riep "madam, madam". Ik liep naar hem toe en hij wilde de foto's zien. Ik moest er 5 verwijderen van mijn camera. Ik had dat achteraf misschien niet hoeven doen want hij kon toch geen Nederlands. Heb de foto's voor alle zekerheid toch maar verwijderd. Wel jammer want het waren mooie foto's.

Nog een kleinigheidje. Je moet, in elk geval in Asghabat, met een schone, gewassen auto rijden anders ben je hem simpelweg kwijt en wordt hij in beslag genomen. Je ziet er dan ook alleen maar mooie, veelal witte auto's rijden.

Er is in de de hele stad ook geen snoeppapiertje of vuil te vinden. En dat is echt waar!  Maar wel heel leuk om het verschil te zien met bijvoorbeeld Amsterdam, waar de vuilnisbakken uitpuilen en het vuil derhalve op de grond belandt.

Laatste groetjes vanuit Turkmenistan, van Els.

1. Opa Wim:
    22 augustus 2018
    Fluit je hondje en blaf zelf. En jij gehoorzaamt braaf 😊. Veel plezier in land nr. volgend... Iran!
    Vergeet je hoofddoekje niet, maar draag je helm ook maar gewoon...
    Heel veel plezier!
  2. Anke Goldschmidt:
    22 augustus 2018
    Next : wear your sarong and headscarf!
  3. Joke frauenfelder:
    22 augustus 2018
    als je in Amsterdam of waar dan ook elders in Nederland komt, kunnen de afvalbakken helemaal leeg zijn, dan nog ligt de troep er gewoon naast. Joke
  4. Oma Els:
    22 augustus 2018
    Ik heb inmiddels begrepen dat deze mooie "domes" behoren tot het presidentieel verblijf van de goede man van Turkmenistan! Dat zie je natuurlijk niet als vanaf een afstandje. Geen omheining, bijna geen mensen op straat. Alleen een schoonmaakster met een scarf over haar hele gezicht die de weg aan het vegen was. Maar goed om te weten want het was er wel erg mooi.
  5. Paul Scott:
    23 augustus 2018
    Beautiful pictures. I hope you are doing well. When you get to Iran, be careful about what you can and cannot send out, including pictures. They sometimes throw journalists in jail for years if they get the idea you are being critical of the government or the clergy.
  6. Inge:
    23 augustus 2018
    Hoi Els,
    Erg leuke foto's . Doe voorzichtig.
    Foto van je visum was erg leuk. Jammer dat de pasfoto niet goed uit de verf kwam. Succes. Je fietsmaatjes volgens je ook. Groeten van Inge