Ushural, Kazachstan

28 juni 2018 - Usharal, Kazachstan

Dag allemaal,

Kazachstan! Wat een ontzettend groot land met zo weinig mensen. De uitzichten zijn heel, heel ver en de wind is hard, heel hard en altijd tegen. In totaal heb ik nu deze sectie 569 km gefietst met slechts 2000 hoogtemeters in 4 dagen.

Nu, op de eerste dag vanaf Semey hadden we de langste dag van de trip en die heb ik gehaald. 188 km met gelukkig niet zo'n harde tegenwind maar met slecht wegdek. Slecht wegdek heet in Holland: "let op, zeer slecht wegdek". Vol met gaten, over losliggend puin en zand. Om kwart over 5 de bagage ingeladen en om half 6 ontbijt en ik zat voor 6 uur in de morgen op mijn fietsje. Was iets voor 17.00 uur in camp. De hele dag hard gefietst. Veel van onze fietsers namen de bus vanaf lunch. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze dag minder moeilijk vond dan de 158 km met heel harde tegenwind die we 2 dagen eerder hadden. De wind (windkracht 5 tot 6 meestal) maakt je soms crazy, zoveel herrie aan je hoofd en je komt niet vooruit.

De tweede dag was voor 25% gravel. Althans dat werd ons gezegd. Maar het was vele malen meer gravel en slecht wegdek dan gepland stond. Wel uitgereden maar ik had het aan het eind van de 148 km helemaal gehad. Althans voor eventjes dan. Want de lucht is geweldig. Je kunt zover kijken als je maar wilt en dan die mooie wolken. Dan lig je in je tentje met een geweldig uitzicht.

De derde dag slechts 99 km over bumpy roads. Ik was snel binnen en dan heb ik een halve dag om eventjes bij te komen. Dat is ook wel erg genieten. Dag 4 was 135 km over goed tarmac (asfalt, yeh)!

Onderweg zie je hele mooie begraafplaatsen, semetaries. Ik weet niet wat ze doen maar het zijn als het ware een soort huisjes die ze bouwen waar ze dan de doden begraven. Ze worden goed onderhouden en staan vaak vol bloemen. Leuk om te zien.

In de nacht hebben we meestal een verfrissend regenbuitje. Overdag is het meer dan 30 graden. Ik drink zoveel. Op een dag had ik  na de lunch beide waterbottles vol gedaan en onderweg een hele liter cola gekocht. Alles compleet leeg gedronken. Op de campsite weer veel gedronken. Tja en dat moet je bezuren met 4 nachtelijke bezoekjes aan het openbaar toilet (ik bedoel de bosjes).

Ik lig vaak met mijn tent te genieten van de mooie lucht die continu verandert. Dat is dus Kazachstan.

Kazachstan is niet erg duur. Ed is zojuist naar de kapper geweest en is gekortwiekt voor nog geen 2 USD. Gisteren heb ik gegeten voor 1000 tenge. 340 tenge is ongeveer 1 USD. Dus voor iets meer dan 3 USD. Op onze rustdagen moeten we voor ons eigen eten zorgen. Dat is niet erg. Het eten tijdens de kampeerdagen zijn veel beter, speciaal voor mij als vegetariër. Mitchel kan erg goed koken!

Ik geniet nog steeds van het fietsen maar dat geldt niet voor iedereen. Er zijn inmiddels 3 mensen voortijdig vertrokken naar Alma Aty en ik hoorde zonet dat er nog meer mensen eerder weggaan. Ze vinden Kazachstan niet leuk om te fietsen omdat het te eenntonig is en de afstanden te lang met teveel wind zijn. Ja dat had je natuurlijk kunnen weten! Ben benieuwd hoeveel er het laatste stukje van 5 dagen in Kazachstan nog bij ons zijn. In Alma Aty komen er in elk geval zeker 9 nieuwe mensen bij.

Ik ben nu alweer 3 uur bezig met dit blog omdat internet e. Wifi steeds uitvallen en ik weer helemaal opnieuw moet beginnen. Ik zie jullie over een dag of 6 weer en dan ben ik in Alma Aty! Daarna door naar Kyrgystan waar ik nu al naar uitkijk.

Tot over a couple of days,

Van Els.

1. Maggie:
    28 juni 2018
    Fietsen, fietsen en nog eens fietsen!!! Hartstikke leuk Els! Blijf lekker genieten van het fietsen en vooral doorgaan met fietsen. We missen je op de club maar op deze manier vinden we het hartstikke leuk om te lezen hoe het gaat. Enjoy!
  2. Inge:
    Hoi Els,
    Leuk dat je de moeite neemt om het verhaal nog eens te schrijven als wifi uitvalt. Ik lees het met plezier.
    Doe je best, geniet van de omgeving.
    Op de kaart heb je al een heel stuk afgelegd. Knap hoor. Succes, tot de volgende keer.
    Groeten van Inge
  3. Mascha Meijer:
    Hoi ma,
    Ik weet zeker dat jij pas stopt met fietsen als het echt niet gaat. En dat je er soms wel even tegenaan hikt, maar jij bent echt een volhouder. Als je deze trip niet ziek wordt, dan ben jij de enige waarschijnlijk die het helemaal heeft gefietst! Je bent een Kanjer!!!
    Hou vol en vooral veel genieten,
    kusjes van mascha
  4. Paul Doyle:
    Well done els.
    Those head winds sound awful.
    You are one strong woman.
  5. Anke Goldschmidt:
    29 juni 2018
    Els, that sounds so hard! We are so inspired by your endurance: well done!! On the upside to the hard riding, the surroundings look beautifully. Keep in pedalling! Anke & Dave- greetings to all!
  6. Oma Els:
    3 juli 2018
    Thanks Anke and David, I keep on pedalling and I must do the greeting grom everyone here in Kazachstan to you.