Khorog, Tadjikistan

28 juli 2018 - Khorog, Tadzjikistan

Dag allemaal,

Hier alweer een blog maar nu de laatste 3 daagjes. 316 km en 2300 klimmters. Heel goed te doen. We zijn aan het dalen. Wat is het hier MOOI! Amazing.

Dag 1 naar Alichus gefietst over rough gravel. Dat is niet heel prettig maar we zijn erger gewend. Na een km of 5 was er een checkpoint voor de gbao permit. Die heb je nodig anders mag je de Pamir Highway niet overhoord. De klim was in de ochtend naar 4128 meter. Mijn sony camera is kapot gegaan maar ik heb gelukkig een spare one bij me! Nu maak ik met de Nikon mijn foto's. Ons camp was op 3900 meter.

Dag 2 naar Hot Springs. Dat was een dagje van 84 km met heel veel  headwind! En dat op die hoogte maakt het klimmen maar ook gewoon fietzen zwaar. Iedereen vond deze dag zwaar. Hot springs, een vroeger sanitorium, was een hele belevenis. Ik heb er gebadderd tussen de lokale vrouwen. Maar dan wel zonder kleren! Het water was er enorm warm en stonk licht naar zwavel. Een heel vreemde ervaring maar super lekker. De heren moesten naar een ander bad gelukkig. Ook de wc was apart. Een staand toilet zoals gebruikelijk maar dan voor 2 personen tegelijk. Vreemd hoor. Gelukkig hadden ook de mannen hier weer een eigen toilet.

Dag 3 naar Khorog was awesome. Meeste tijd dalen over 1900 meter naar het warmere Khorog. Een super dagje. Alleen op het eind waren de laatste kilometers naar de camping zwaar over een steile weg van 15%. We kamperen er in de botanische tuinen van het hotel maar mochten er wel onder de douche en konden er onze batterijen opladen. Vanmiddag ga ik de tuinen bezoeken en een beetje rusten. De komende 6 dagen gaan we langs de grens met Afghanistan en dan moet ik weer superfit zijn.

Een aantal mensen zijn alvast vooruit gegaan. Ik begrijp dat nooit zo goed. Ze zijn het fietsen beu. Veel mensen zijn nog ziek. Dan kan ik begrijpen dat je eerder stopt maar als je je goed voelt?

Ik heb wel een paar video's gemaakt maar het duurt lang om te downloaden. Dat probeer ik in Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan, nog wel te doen.

Wat Jovid vertelde over Tadjikistan. Tadzjikistan bestaat voor 93% uit bergen en grenst aan China, Kirgizië, Afghanistan en Oezbekistan. Er wonen 7,5 mln mensen waarvan 80% de Islam als godsdienst heeft en 35% woont in Dushanbe. De eerste taal op school is Tadjik, daarna Engels en Russisch. Het is cyrillisch schrift. Vroeger was dat arabisch en je ziet de namen van de plaatsen vaak in beide talen geschreven.

De Pamir Highway is open van begin mei tot laat november. De Russen hebben de weg gebouwd. De school is tot hun 18de gratis, daarna moet je betalen. Er zijn lang niet zoveel nomaden als in Kirgizië en ze leven in de zuidelijke bergen. De nomaden betalen er geen huur voor de grond of iets dergelijks. Belasting kennen ze ook niet.

Nu heb ik nog 7% opgeladen op mijn tabblad en ga nu afsluiten en chargen. De komende 6 dagen ga ik de bergen weer in en langs Afghanistan. Ben benieuwd. Tadjikistan is zo'n beetje het armste land va. Azië en dus geen wifi of internet.

Groetjes uit Tadjikistan,

Van Els.

1. Inge:
    28 juli 2018
    Hoi Els,
    Prachtige foto's en leuke verhalen. Je doet mij er een plezier mee. Ik blijf je volgen. Succes met de fietstocht en tot je volgende blog. Groeten van Inge.
  2. Maggie:
    28 juli 2018
    Hoi Els,
    Altijd leuk weer om te lezen. Fijn dat je zo geniet van het fietsen (kan ook niet anders jou kennende 😁).

Groetjes van Maggie
  3. Nanneke Gouw:
    Hoi kanjer,

Wat vinden wij jou een stoere vrouw ! Wat ben jij sterk en een enorme doorzetter.
    Heel leuk om jou ervaringen te mogen lezen en te genieten van de mooie foto,s. Sterkte met de dingen die je nog onderweg gaat tegenkomen. Lieve groet, Frans en Nanneke
  4. Mascha Meijer:
    Hoi ma,
    Hopelijk kan ik nu een berichtje plaatsen. Ik kreeg een melding dat ik te veel berichtjes plaatste of zo. Misschien ligt het aan mijn internet. Dank je voor je mooie foto's en het verhaal. Zo genieten we allemaal mee!
    liefs mascha
  5. Inge:
    29 juli 2018
    Marsha, ik hoop dat je ons goed nieuw kunt geven. Heb je wat van els gehoord?
    Vandaag bij de nos slecht nieuws 29- 7- 2018
  6. Mascha Meijer:
    29 juli 2018
    Ik heb niks gehoord van ma, Inge. Ik heb al contact gehad met mijn broertje, maar die wist van niks.... ook niet van het nieuws. Morgen probeer ik wel contact te krijgen met de reisorganisatie en bz. Hopelijk leest ma dit en reageert ze zelf om te zeggen dat het niet haar groep fietsers is. Bij deze....
    Lieve groet mascha
  7. Inge:
    Hoi Mascha,
    Dank voor je reactie. Míjn collega's en ik waren geschrokken van het bericht. Zou je ons op de hoogte willen houden zodra je iets meer weet? Ik informeer de collega's via onze app. Nogmaals dank voor je reactie. Groeten van Inge
  8. Mascha Meijer:
    29 juli 2018
    Hoi Inge, ik heb zelf gekeken en mijn broertje nu ook. Het lijkt ons niet waarschijnlijk dat het dezelfde groep betreft (zie de kaart). maar het is inderdaad niet een erg veilig gebied en hopelijk worden de risico's goed ingeschat door de reisorganisatie. Mochten we meer horen, dan hoor je het vanzelf. Groetjes van Mascha
  9. Ton:
    29 juli 2018
    op de foto van het ongeval/aanslag zijn fietsen te zien met veel bagage zowel voorop als achterop. Er ligt wel een Nederlandse fiets (Santos)bij. Het lijkt er op dat die fietsers zelf hun bagage moeten vervoeren. Voor de fietsgroep van Els wordt de bagage met de auto vervoerd; op de foto's van Els is te zien dat zij zelf (vrijwel) geen bagage vervoeren. Fietsen is nu niet leuk meer. Veiligheid voor alles!
  10. Opa Wim:
    30 juli 2018
    Het lijkt idd dat het haar groep niet kan zijn, maar ik haal pas weer rustig adem als ze daar weg is!
  11. Mariëlle:
    30 juli 2018
    Voor alle blogvolgers hieronder het berichtje dat we net van Els ontvingen.

Hoi,

Met mij is alles goed. We gaan van Kulob rechtstreeks naar Dushanbe. Je hoeft je niet ongerust te maken hoor!

Groetjes vanuit Tadzjikistan aan allemaal!!!!

Van Els
  12. Bart en Betsy:
    30 juli 2018
    Els, wat hebben we in spanning gezeten...na zo'n heftig bericht zijn we blij en dankbaar met dit teken van leven!
  13. Inge:
    30 juli 2018
    Dank voor het bericht. 👍 Ik zet het in de app van haar collega's. Groeten van Inge
  14. Roger:
    30 juli 2018
    Els, heel fijn om te horen. Goede reis nog verder!
  15. Mariëlle:
    30 juli 2018
    En deze ontvingen wij net van de reisorganisatie:

You may or may not have heard but several news outlets have reported on an accident that happened in Tajikistan involving cyclists.

This incident is NOT related to any of our cyclists on the Silk Route tour and your loved one on the tour is safe.

The tragic accident happened far from where the Silk Route cyclists are, but in the interest of taking an abundance of caution we are now arranging to have all of our cyclists transported ahead to the capital city Dushanbe.
  16. Lisanne:
    30 juli 2018
    Een hele opluchting! Bedankt voor het delen.
  17. Ton:
    30 juli 2018
    Gelukkig Els dat het met jullie 'goed' gaat. Fietsen is leuk, maar het hoeft niet spannend te zijn. Probeer zo min mogelijk risico's te lopen/fietsen. Er komen nog enkele 'failed states'. Het ga je goed!
  18. Maggie:
    30 juli 2018
    Wat een opluchting! Stay safe Els. Ik/wij (op de sportschool) waren toch wel erg ongerust. Groetjes van Maggie
  19. Saina:
    31 juli 2018
    Fijn om te horen. Ga door en veel plezier. Groetjes
  20. Samuel:
    31 juli 2018
    Hoi Els fijn te lezen dat mey jou en de hele groep goed gaat, maar blijf je op je hoede want jullie naderen gevallig gebieden. Groet
    En volgend jaar je krijgt een vrije toegang voor de Giro of tour du france. Hahahaa